Sunday 30 September 2012

aku yang berdosa (!)

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

"Ya Allah, malunya hamba-Mu ini menjalani kehidupan yang penuh kepura-puraan."

"Kak Lin memang membahagiakan abah. Memang sesuai dengan nama Kak Lin, SALIMI. Kesejahteraanku."

teringat ungkapan abah saat keputusan SPM di tangan aku!
yes, abah bangga dengan aku
walaupun pada realitinya aku tak sebahagia mana
 masih terbayang senyuman abah.
masih terbayang kesibukan abah balas mesej adik-beradik abah
tak lupa juga kawan-kawan abah
yang mula bertanya
bagaimana dengan keputusan SPM aku.
< senyuman abah saat itu sangat mahal >

bagaimana mahu perasaan gembira menguasai aku
sedangkan aku tahu~
aku tak berjaya merealisasikan impian umi.
ya, aku gagal kali ini (!)
aku tak berjaya hadiahkan umi straight A lagi
seperti mana aku berjaya hadiahkan sewaktu UPSR dan PMR :'(

"umi, kak lin mintak maaf."

masih aku ingat kata maaf yang aku luahkan
saat aku cium umi.
10 A 1B sudah cukup hebat sebenarnya bagi aku.
masih ada rasa kesyukuran saat itu.
bagaimana Allah berjaya membantu aku membuat lonjakan saujana?
subhanallah~
< mungkin berkat doa umi abah >

"tak apa kak lin. 10A ni dah mahal nilainya utk aliran sains."

itulah umi~
yang terlalu teliti mengenai pencapaian akademik.
pada masa yang sama
aku faham kesedihan umi melihat subject BIOLOGY aku B+.
yeah,
mungkin umi khuatir tiada lagi harapan utk aku bergelar doctor :'(

"abah, kak lin nak jadi cikgu."

"tak payah lah kak lin. abah nak anak-anak abah jadi lebih hebat daripada umi abah."

USIM,
here I come!
struggling for asasi year!

masuk tahun asasi~
sibuk mencari identiti diri lagi.
penat memikirkan sesuatu yang tidak perlu.
sehingga lupa amanah yang dipikul!
yeah,
amanah kata-kata yang pernah aku ucapkan suatu ketika dahulu.

"umi, kak lin yakin kak lin mampu tempuh tahun asasi dengan baik!"

cukup-cukup lah SALIMI ISMAIL main-main!

saat ini 10:30am
30 SEPT 2012,
saya berjanji dan tekad dalam hati.
tidak akan membuang masa lagi!
tekad dalam hati akan belajar bersungguh-sungguh!
tekad dalam hati juga
akan membuatkan umi dan abah tersenyum dengan penuh keikhlasan sekali lagi!


"umi, abah, andai umi abah ada ada di depan kak lin hari ini,
kak lin nak mintak maaf sangat2.
kak lin banyak susahkan umi abah.
kak lin tak sebaik umi abah.
tapi kak lin akan cuba jadi manusia yang memberi syafaat kepada semua. iA."

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: