Monday 28 January 2013

Best Buddy Kaki Study?

"satu hari nanti salimi ismail pasti akan membanggakan siti nur anisah."


apabila anda memiliki kawan yang otai pada masa yang sama sering mengingatkan anda pada Allah, pastinya hanya alhamdulillah yang terucap. Haru tak haru semuanya hadiah Allah.


sem satu is nothing interesting for me stay in usim, seriously! BUT i just noticed that i have blocked my heart to accept new friends in my life. I always say, yeah "she is not understand me." and sometimes, "its really bored to have him as my friend." erk, it is a bad thing right. fweeee,, me myself hate the old salimi ismail ._______.



yeah, I am the king of badness in Kolej Islam in my mind -.-
( pegang prinsip mane ade orang baik ngaku baik. bajet* HAHA. )
dan aku akan cakap dekat kawan2 aku, "sorry, aku bukan macam budak KI yang lain."
tahap ghaban ape tak ngaku kite jahat, bile mengaku jaga lah sikit nama baik sekolah. yeah. sebab pada realitinya sekolah tu memang superb dalam tarbiyah, cuma aku lambat proses ilmu tarbiyah tu -.-



***stop****



mula-mula memang rasa tergamam dapat housemates yg memang rasa tengok movie itu buang masa.
memang tergamam dapat housemates yg ada schedule life yg sangat rapi.
memang terkesima dapat housemates yg rasa berjalan pergi dobi dan tunggu mesin basuhkan baju itu lebih buang masa daripada basuh dengan bantuan tangan sendiri.
bertambah double terkesima bila dapat housemates yg susah tahap kritikal nak buang masa shopping di hujung minggu bagai!





sumpah, hidup kau stress menghadap buku!




tak ada life lansung.






hello dear, let I tell you something. dunia bukan penawar stress :')





she teaches me, how al-Quran is the best way to release our tension and tiredness.
Bila mana kita membaca al-Quran, kita akan selalu ingat tiada satu saat pun amalan kita yang tak dinilai Allah. Penat kita menuntut ilmu ikhlas kerana-Nya, iA ganjarannya pasti ada di akhirat sekaligus di dunia.




teknik mengadu domba pada kawan bukan cara yang terbaik untuk hilangkan stress. 
harap maklum*

kenapa?

1. potensi kita untuk menambah cerita tentang kerajinan kawan kita sangatlah tinggi.

"bangun tidur sampai tidur balik buku saja dekat tangan."
memang terang lagi bersuluh menipu! masuk tandas mane ade buku kan -.-

2. potensi kita bertambah penat makan daging saudara seislam sangatlah tinggi apabila kita mula memburuk-burukkan kawan kita.

"dia memang kuat study tapi kurang beribadah pada Allah. Dia ingat kejayaan datang daripada usaha dia?"

3. potensi kita untuk masuk zon fitnah juga tinggi menggunung.

"dia ni belajar sebab nak kejar 35 seats degree pergigian lah tu. bukan belajar kerana Allah."

sedangkan niat orang yg selalu belajar.

"Ya Allah, sahaja aku menuntut ilmu kerana Allah Taala. Semoga dengan usahaku ini akan memberi kebaikan pada umat Islam kelak."

4. potensi kita buang masa memang sudah terang lagi bersuluh menunjukkan kelemahan kita memahami surah al-'ashr.

tanya pada diri adakah mengadu domba mengingatkan pada kebenaran atau menunjukkan kita menatapi kesabaran? maaf, masa anda telah terbuang dan anda tergolong dalam orang-orang yang rugi. dush!*





so guys, aku pernah tergolong dalam golongan yang rugi itu dan harap-harap tidak lagi dan tidak akan lagi tergolong dalam orang yang suka mengadu domba.

bila anda pernah terjatuh dalam lubang kesilapan yang digali syaitan, tariklah kawan2 anda supaya tak jatuh dalam lubang yang sama. cakap nak kawan sampai syurga ^.^





btw, hari tu ade majlis utk student2 dekan kan? HAHA. laughing* tapi, it is a touching part when ONE of my housemates tak join majlis itu even beliau layak sebenarnya. And I learnt something from him. and I need to admit satu kelemahan aku, sejak bangku sekolah aku selalu bangga dapat jadi top student dan lansung tak fikir kawan2 lain yang nak merasa pegang pangkat top student tu. saat housemate aku buat keputusan taknak pergi, aku rasa Allah sedang mengajar aku sesuatu.

"wahai salimi ismail, adakanlah dirimu dalam kehidupan mereka yang bercita-cita tinggi sepertimu tetapi perjalanan mereka untuk mencapai kejayaan itu lebih sukar."

Moral of the story, support kawan kita yang betul2 nak berjaya macam kita! jangan pernah nilai tahap kejayaan mereka yang kurang daripada kita dan jangan pernah bangga dengan kejayaan yang kita sedia ada :')





oh, tak sangka Allah rancang sesuatu yang lebih baik pada hari itu. Bilamana anisah skip dari majlis penuh tauliahan itu, kami shopping dekat tesco! rehat2 dekat surau dan bercerita tentang perancangan masa depan, Allah hantarkan seorang makcik yang banyak bertanya tentang latar belakang pendidikan kami dan sebanyak-banyak menyedarkan kami "we need to thank Allah for giving us the nikmat of ilmu." alhamdulillah, perbincangan kami tentang perancangan masa depan yang tergantung dibantu Allah dengan menghantar makcik tu :')



I believe that...
Pray harder, Allah is with you!
Allah jawab kebuntuan aku dengan mudahnya. Thanks Allah <3




terima kasih siti nur anisah binti saibi. 
I wish you all the best :')




.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

3 comments:

Nour Adieb said...

wahhh, good luck ya. rajin2 study. beruntung sekiranya mempunyai buddy kaki study :D

as said...

bagai x percaya ad yg sudi menulis ttg anis. hehe :) habis kecoh satu fb anis skip majlis tu. hoho. relex lah. Allah dh atur semua penuh rapi.

Wan Najwa Aqilah said...

anisah saibi :) kawan smaasza dulu! wah! keciknya dunia.pusing pusing jumpa orang sama!