Thursday, 22 August 2013

Tawakkal.

In the name of Allah the most Gracious and the most Merciful.




"relax lah. bawak macam biasa sajalah."

"akak biasa dah ke bawak kereta sebelum ni?"

"biasa dah. selama ni bawak kereta walaupun tiada lesen."

"oh, takpelah. saya ni kalau tak belajar dekat sini, memang tak terbawak lah kereta."

"selama ni akak bawak kereta auto. ni test kereta manual lain sikit lah tapi boleh lah bawak."

--- senyap ---

"semua nampak berdebar. solat hajat tak? akak tak solat hajat pun. nanti berdebar pulak."

"owh. tulah berdebar."



aku yang duduk sebelah akak tu hanya pasang telinga 
tanpa berkata-kata sepanjang perbualan akak tu dengan orang belakang aku.
yang hanya mampu aku respond ---> terbeliakkan mata!



serious. terkejut!



what the arrogant you are kakak!



hanya mampu mencegah kemungkaran dengan hati masa tu.
kalau tegur macam cari gaduh dengan keadaan semua berdebar


kecuali...


akak tu yakin mampu buat tanpa pertolongan DIA.




great kakak! great!





usaha tanpa doa sombong dan doa tanpa usaha bodoh




detik ini saat ini
saya mencabar daie sekalian
untuk berdakwah di kawasan pedalaman
di mana kawasan ini sangat kekurangan ilmu agama.

kita sibuk mencari yang soleh dan solehah.
sibuk mencari kebaikan dan kesempurnaan diri sendiri
untuk kepentingan diri kita di dunia dan akhirat sehinggakan
kita lupa yang dunia secara fokusnya negara kita sedang sakit parah dek cetek ilmu.
rukun iman dan rukun islam tidak dipacak dalam diri masyarakat
ada hati berharap dan bermimpi nak syahid di jalan Allah?
kerana itulah Malaysia masih diuji dengan keamanan.
keamanan duniawi penuh senda gurau
sedangkan masyarakat mesir kini
makin ramai aman di sana.
syurga yang kekal.



alhamdulillah. sudah ada lesen walaupun jalannya berliku.
belajar untuk bersabar dari hari ke hari menjalani hidup.
hari esok tiada yang lebih mudah berbanding hari ini.
tetapi yang pasti hari esok perlu lebih baik.

hati makin kental. HAHA. upgrade kematangan ^.^
terima kasih Allah.

thanks untuk kawan-sahabat yang mendoakan (:





.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

1 comment:

anisah saibi said...

nak mntk ajk jalan2 nanti :)