Wednesday 25 January 2012

Sahabat sampai ke syurga~

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

mari buat senaman kecantikan sedikit~
senyum :))
wah lebarnya~
tips ini boleh digunakan waktu anda stress atau blank~
cuba bagitahu saya siapa yg tak pernah ada masalah?
jadi reader~
jgn bersedih kalau ditimpa ujian~
kerana itu tandanya Allah masih sayangkan kita!

pengalaman duduk hostel bumi wakafan~
banyak mengajar saya erti persahabatan.
bukan hanya berkawan tapi bersahabat!
understood? :)

selalu sangat tengok sahabat2 menangis~
selalu sangat melihat sahabat2 lemah~
selalu sangat tengok mata mereka kemerahan :)
bila saya tanya mereka ada masalah?
mereka jawab
 mereka rasa berdosa kerana lalai dengan dunia~
mereka rasa berdosa kerana dah lama tak berbicara dengan Allah
mereka rasa berdosa kerana buat kerja tak ikhlas kerana Allah~

dan utk pengetahuan reader~
bila saya dengar jawapan mereka itu~
terasa saya pulak nak menangis ):
sebab mereka mengingatkan saya
yang hidup ini semuanya kerana Allah~
wah! seronok dapat sahabat macam nie!

sebelum jejak langkah ke bumi wakafan,
jawapan macamnie rasa nak cemuh je~
kau nie baik sangat lah~
pssstttt~ tak sedar diri!
baik tue kan fitrah manusia~
TAPI
kalau saya tanya kenapa menangis?
jawapan mereka sebab bf curang~
jawapan mereka sebab baru putus~
jawapan mereka sebab bf main kayu tiga~
rasa kesian sangat.
mungkin tak ada kesedaran lagi~
yang kasih manusia hanya sementara!
erti cinta telah disalah tafsirkan!

bagaimana dikatakan sahabat sampai ke syurga?
bagi saya~
sahabat yang boleh mengingatkan kita kepada Allah :)
sahabat yang selalu tegur kita jangan mengumpat!
sahabat yang selalu ingatkan kita jaga akhlak!
sahabat yg selalu ingatkan kita jaga pemakaian!
itulah sahabat yg ingin melihat kita berjaya~
berjaya dunia dan akhirat :)

sahabat sebeginilah yang anda boleh pinjam bahu
utk menangis~
kerana mereka ada jawapan munasabah~
kenapa kita kene terusakan hidup :)


Dari Anas RA dan Nabi SAW, sabdanya:
"Ada tiga perkara, barangsiapa dalam dirinya ada ketiga-tiganya,
orang itu dapat merasakan manisnya iman itu:
apabila Allah dan RasulNya dicintai lebih dari segalanya,
apabila dia menyintai saudaranya semata-mata kerana Allah,
dan apabila dia tidak ingin kembali kepada kekafiran 
setelah Allah menyelamatkan dirinya 
sebagaimana tidak ingin dicampakkan ke neraka."
[ HR Bukhari dan Muslim ]

syukran ~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: