Sunday 22 January 2012

sharing: sebelum tidur~

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

Masa berlalu tanpa disedari~
malam berganti siang
dan siang tiba juga ke malam.
makin hari makin dekat dengan kematian.
dan mungkin juga kematian sementara kita
bertukar menjadi kematian selamanya.

waktu zaman budak sekolah~
pantang cuti, konfem tidur lewat~
sebab online and blogging~
yeah, zaman nakal2~
kenalan ramai sangat kan :)
alhamdulillah, zaman tu dah berlalu :)

sekarang sudah tiba zaman perubahan~
kata orang~
kalau dekat sekolah brutal,
dekat rumah akan rindu nak jadi baik~
kembali kepada fitrah manusia :)

di kesempatan ini, saya nak kongsikan~
apa yang boleh anda lakukan sebelum tidur~
moga2 perkongsian kali ini memberi manfaat bersama :)


  • bila mata dah mengantuk, izinkanlah badan untuk berehat. jangan paksa menghadap screen komputer lama2~ kesian jasmani kita~ nak jugak rehat :)
  • saya galakkan anda membaca surah al-mulk bila niat nak tidur dah dipasang. sekurang-kurangnya, tak terlupa~ yelah, bila bertangguh faham2 sahajalah :) kenapa al-mulk? sebab bacaan surah ini dapat menyelamatkan anda daripada seksaan kubur. apa salahnya prepare awal2 kan :)
  • jangan lupa ambil wuduk. andai Allah nak tarik nyawa kita waktu tidur, dapat juga meninggal dalam keadaan berwuduk. kan bagus preparation ni :) lagipun, dapat hindarkan daripada bisikan syaitan dan serba sedikit dapat menenangkan hati anda yang tertekan seharian :) bila dah ambil wuduk, kire basuh kaki sekali lah kan?
  • pastikan posisi badan anda sebelum tidur selesa~ tak adalah kes tersalah urat ke ape nanti bila bangun :) jangan lupa menghadap ke arah kanan. ikut sunnah dapat lah raih cinta Rasulullah selepas Allah kan :)
  • ambik hp anda dan silentkan :) okay, yang ini memang sesuai utk certain org saje. kalau yang sibuk cam doktor pelatih tak sesuai lah kan :) tujuannya, tidur takkan diganggu dengan panggilan dunia~ so, dapat tidur dengan tenang dan serahkan diri pd Allah sebentar.
  • alang2 dah pegang hp, kunci jam awal daripada waktu subuh. utk apa? utk Qiam terlebih dahulu. seronok tahu jadi tetamu Allah yang awal :) kalau boleh stay up utk berfacebook, apa salahnya bgn awal utk Maha Pencipta kan :) then, jgn lupa mintak bantuan malaikat kejutkan kita sekali :) mana tahu hp tibe2 bateri kong waktu tidur, kan ada back up alarm pemberian Allah :)
  • bila dah pejam mata, start baca ayat kursi dan 3 Qul? btw, pernah tak anda faham terjemahan 3 Qul. Try usha terjemahan al-Quran anda jap :) huhu~ anda akan rasa dilindungi apabila membaca terjemahan itu~
  • ilmu yang saya dapat daripada Umi saya sendiri ialah, perbaharui syahadah~ yeah, memang kita dah Islam tetapi apa salahnya kita perbaharui syahadah dengan betul2 hayati maksudnya. Moga2 hari esok lebih baik daripada semalam.
  • yang selalu kita dengar ialah, memaafkan org lain dan berdoa supaya org lain memaafkan kita. try bayangkan kalau semua manusia ada connection yg aktif dalam berdoa, mesti akan harmoni hidup ini :)
  • and addition one, muhasabah diri. cek ibadat yang kita lakukan seharian. cukup kah nak bawak dekat akhirat. betul2 ikhlas kerana Allah? ataupun just nak dapat perhatian manusia yang lemah ini. Keikhlasan itu sangat penting~ doa bnyk2 moga2 ibadat kita yg tak seberapa itu dpt bantu kita di akhirat :)
itu saja perkongsian saya kali ini~
semoga dapat aplikasi dalam kehidupan kita bersama :)
jika ada sebarang penambahan ilmu,
sila tinggalkan komen bersama :)

perkongsian bersama sahabat di fb~


syukran ~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: