Saturday 15 September 2012

New Episode (!)

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

setelah aku membuat perubahan fizikal pada diri~
hampir tiga minggu sudah,
setelah kembali cuti berhari raya~
barulah ada yang berani bertanya pada aku.

"lin, kenapa tak pakai jibab dah sekarang?"

aku sedar aku memang garang~
sebab tu tiada yang berani bertanya >.<
tapi~
alangkah seronoknya aku kalau anda bertanya
tanpa bersangka buruk lagi (:

however,
kalau anda semua cakap belakang tentang saya~
do i care (?)
( semakin matured semakin tak sensitif hati ini )

"jie, kalau saya balik lepas hari raya ni, saya tak pakai jibab dah apa pandangan awak?"

yeah~
jujur saya memang meminta pendapat orang terlebih dahulu.

"orang akan pandang pelik. kalau orang pakai tudung biasa pakai jibab, orang kagum.
tapi, kalau dari jibab nak bertudung biasa orang akan anda 1001 tanda tanya."

"kak lin ni cepat terpengaruh dengan orang."

apalah kekuatan saya ingin menafikan
statement umi yang mengandungkan saya selama 09 bulan 10 hari >.<

ops (!)
my mum bukan memaksudkan aku terpengaruh dengan gaya ber-fashion skg.
maksud umi aku~
aku terlalu mengambil berat pandangan orang.

subhanallah~
bila aku termenung kembali~

"apa niat aku sebenar berjibab?"

"knp tidak aku letakkan Allah sbg yg utama!"

kawan~
saya JARANG sekali berjibab di rumah.
saya PAKSA diri berjibab di universiti~
memandangkan komunikasi antara kaum adam sangat diperlukan di sini.

masih teringat ketawa kecil kawan saya 
melihat saya memakai tudung indon ketika ke kafe.
sinis, sangat terasa di situ.
saya tanya dia kenapa (?)
dia kata~
"tak biasa tengok kau pakai tudung begini."

masih teringat ketika aku mengenakan blaus
lalu digabungkan dengan tudung bidang biasa sahaja.
mata memerhati~
seolah-olah berdosa bagi aku 
memakai tudung yang bukan dikategorikan berjibab!

aku memang seorang yang suka mendengar suara2 sumbang.
tatkala mereka menghina mereka2 yang tidak menutup aurat.
subhanallah~
sesungguhnya aku hanya mampu berkata.
"andai kau kenal siapa aku dahulu, pasti kau mengeji aku!

jadi dengan ini~
saya NEKAD untuk menjadi diri sendiri (!)
menjadi seseorang yg tidak perlu peduli pandangan orang (!)
dan tiada lagi penipuan mahupun kejutan menerima aku seadanya (!)

lupakan erti persahabatan~
andai persahabatan yg dibina hanya berdasarkan pemakaian luaran!
aku tak perlukan persahabatan sebegitu.
aku lebih memerlukan persahabatan yg mengajar aku mengingati Allah selalu
tanpa memakan daging sahabat sendiri :'(

maaf andai aku kata~
aku rasa lebih selamat sekarang.
selamat dengan niat aku berpakaian.
mungkin bukan geng khemah lagi~
tapi,
izinkan aku menyertai geng khemah yang menutup hati terlebih dahulu.

"baguslah sipulan sipulan ni. bila masuk u makin labuh tudung."

saya tak kisah~
kalau tudung saya pendek.
asalkan saya tahu dan sedar lagi~
aurat perempuan yang digariskan dalam kalam Allah
ialah seluruh anggota badan kecuali muka dan tangan.
ditambah lagi panduan berpakaian wanita~
haruslah menutupi dada.
( andai satu hari sy melanggar panduan Allah ini, sila ingatkan saya )


kerana ini ialah saya (!)

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: