Friday 16 November 2012

Bulatan Gumbira

In the name of Allah
the most Gracious and the most Merciful~

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” 

[Hadis riwayat al-Hakim]


Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: 
“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”

[Riwayat Al-Tabrani]



Ya Allah,
andai aku buta erti kasih sayang dalam persahabatan, ajarkanlah aku Yang Maha Pengasih agar tidak aku lukai saudara se-Islamku. Andai aku hidup dengan keegoanku, ajarkan aku untuk merendahkannya agar dapat aku terima baik buruk saudara se-Islamku. Andai aku mengharap sesuatu yang sempurna, ajarkan aku erti bersederhana agar aku tidak alpa saudara se-Islamku yang berada di bawah.





kadang hati memberontak inginkan seorang teman yang mengerti aku
sehingga lupa teman yang memerlukan pengertiaan aku pada masa yang sama.
kadang hati tertanya-tanya kenapa harus mereka bersikap begitu begini yang melukai aku
sehingga lupa aku sendiri bergelumang dengan sifat mazmumah yang lansung tidak mempedulikan mereka.




belajar untuk menghargai hadiah Allah yang baru bukan bermakna membuang hadiah yang lama.


._____.



SK Raja Muda Musa --> SK Sultan Idris II --> SK Raja Perempuan Muzwin --> SMK Agama Kerian --> SMK Bukit Merchu --> SMK Kuala Balah --> KISAS --> USIM



Rasa macam terlalu ramai sahabat yang Allah hadiahkan sehingga terabai tanggungjawab menjaga hati setiap individu. 
Asif jiddan :'(


syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: