Friday 3 February 2012

Sharing: Kenapa Baca Yaasin bukan al-Kahfi?

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

seringkali saya dengar~
malam Jumaat digalakkan baca surah al-Kahfi.
okay, memang itu runtinnya~
termasuklah saya :)

however,
saya mula wondering,
kenapa asrama seri merchu~
tak baca yaasin malam jumaat
tetapi baca yaasin malam isnin~
rasa cam dipermainkan saje :(

baru saya dapat jawapannya
di Bumi Wakafan yg bernuh berkat ini~
ust bahasa arab saya cakap
bacaan yaasin itu adat org melayu~
sedangkan surah yg digalakkan baca hari jumaat ialah~
surah AL-KAHFI.

Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud 
" Barang siapa yg membaca surah al-Kahfi ( pada hari Jumaat ) 
beliau akan memperoleh cahaya daripada tempatnya hingga ke Makkah."
( Riwayat al-Thabrani )

Daripada Abu Said al-Khudri,
Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
"Sesiapa yg membaca surah al-Kahfi pd hari Jumaat
nescaya akan diterangkannya dgn satu cahaya di antara dua Jumaat."
( Riwayat al-Nasa'i, al-Baihaqi dan al-Hakim )

Daripada Ibn Umar,
Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud:
"Sesiapa yg membaca Surah al-Kahfi pd hari Jumaat
nescaya akan dipancarkannya cahaya dr bawah kakinya hingga ke awan di langit
yg memancarkan cahaya terang kepadanya pd Hari Kiamat
dan diampunkan dosanya di antara dua kali Jumaat."
( Riwayat Abu Bakr bin Mardawaih )

PH 2010/2011 selalu pesan dekat kami selepas solat subuh hari Jumaat~
'warga aspuri diingatkan utk membaca surah al-Kahfi'
mula2 saya tercengang~
kenapa?
maka dan jadinya, saya tak baca~

walaubagaimanapun,
mungkin Allah nak sampaikan jawapan persoalan itu melalui pembacaan novel.
buat pertama kalinya,
saya menghabiskan pembacaan novel seumur hidup ini~
novel DENYUT KASIH MEDIK~
karya DR FARHAN HADI.
seriously, banyak dapat info agama di sini :)
inspired a lot~
dan sesuai utk bakal doktor juga.
so, jgn lupa utk dapatkan novel ini~

surah al-Kahfi ini agak panjang~
tetapi mahu seribu cara kan?
masa kita ada 24 jam sehari~
baca surah al-Kahfi dalam setengah jam okay kan~
masih ada 23 jam 30 minit :)

penulis entry ini sebenarnya masih berjinak-jinak membaca surah al-Kahfi.
masih mencari langkah bermujahadah di jalan Allah.

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: