Thursday 2 February 2012

Dream: Pandai Memerlukan Pembelajaran

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

utk pengetahuan anda~
buat pertama kalinya
saya melihat pelajar Sekolah Berprestasi Tinggi
tercengang waktu jawab paper SPM 2011~
termasuklah saya ):

saya tak faham situasi itu~
sedangkan ramai yg kata SUBJECT SENI itu MUDAH~
tetapi kami tak mampu siapkan kertas lukisan dengan habis.
semua blank~
tengok kanan kiri semua resah~
melebihi jawab addmath.

masa habis~
'dah lah soalan objektif main hentam'
'paper memerlukan usaha mewarna sendiri pun tak sempat siapkan'
hanya itu yg bermain di fikiran saya
apabila pengawas peperiksaan cakap
'masa menjawab telah tamat,
calon dikehendaki berhenti menulis...'

cerita dongeng di atas
adalah karangan mimpi malam saya (:

ramai yg cakap, mimpi itu mainan tidur~

tapi bagi saya mimpi itu tetap berhikmah :)


pengajaran yg saya dapat melalui mimpi ini~
utk mendapat keputussan yg cemerlang dlm exam,
kita perlu B.E.L.A.J.A.R walaupun subject itu senang~
jangan pandang sebelah mata sahaja (:

orang berilmu jadi pandai kerana~
gigihnya dia menuntut ilmu.
Allah tengok setiap usaha kita~
dan yakinlah Allah akan balas dengan kebaikan (:

pengajaran seterusnya~
jangan pandang rendah pada pelajar yg dianggap
ambil aliran lebih mudah dr kita~
kerana kita sendiri~
tak berjaya menguasai ilmu yg mereka pelajari~
kesimpulannya,
semua org mempunyai kepandaian masing2 (:

notakaki:
Allah jadikan manusia ini pelbagai kerenahnya utk saling melengkapi :)
Maha Agung Allah jelas di mata manusia yg berfikir~

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: