Saturday 11 February 2012

Contest I Love Hijab by Nliyate

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

I want to talk about hijab~
okay reader,
apa itu hijab sebenarnya?
hijab itu tudung kah?
hijab itu sesuatu yg cover bahagian kepala kita kah?
andai kita guna towel utk tutup aurat kita bahagian kepala~
dipanggil hijabkah?
thinking (.")
okay, 
berbincang lagi better kan (.")-(".)






kenapa anda bertudung?

semua orang mempunyai alasan sendiri~
tetapi,
ini pandangan saya kenapa mesti saya bertudung~

saya memilih bertudung~
kerana saya merupakan seorang muslimah (:
apa itu muslimah?
muslimah itu wanita Islam :)
Sudah menjadi tanggungjawab seorang muslimah
 untuk berhijab
sepertimana disebut dalam surah An-Nur ayat ke 31~

sudah menjadi kewajipan umat Islam
mempercayai Rukun Iman kan?
Kepercayaan kepada kitab Allah
adalah salah satu daripada Rukum Iman, right?
wajarlah bagi saya
menjalani kehidupan berlandaskan al-Quran
yang merupakan mukjizat teragung.

cuba reader cek surah ke 57 ayat ke 9~
anda akan jumpa seperti ini:


"Dialah yang menurunkan ayat-ayat yang terang (alQuran) kepada hambaNya (Muhammad) untuk
mengeluarkan kamu dari kegelapan kepada cahaya. Dan sungguh terhadap kamu Allah Maha Penyantun, Maha Penyayang."

Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?
Kesimpulannya,
saya memilih untuk berhijab kerana
Allah menyayangi saya
dan
Islam cara hidup saya.


bertudung buat aktiviti anda terbatas?
saya tidak merasai lagi saat sukar
yang menyebabkan saya berasa
berhijab membataskan aktiviti saya.

mungkin kerana suasana sekolah saya yang penuh dengan tarbiyah,
menyebabkan kem anjuran persatuan luar~
menghormati kami yang terikat dengan peraturan menutup aurat sepanjang masa.

perjalanan hidup masih jauh~
ujian Allah masih berliku (:
Perancangan Allah penuh dengan rahsia~
hanya mengharap selalu dalam redha-Nya.


perjalanan beribu batu bermula dengan langkah pertama,
mujahadah sepahit hempedu bermula dengan niat yang satu (:


notakaki:
sesi perkongsian ilmu kali ini~
disertakan dengan niat memasuki
contest I Love Hijab~
semoga memberi manfaat bersama (".)
( klik sini untuk join )
saya nak tag sahabat seperjuangan saya~
najah zakaria

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

4 comments:

nliyate said...

salam alaykum , padatnnyew jawapan . thumbs up . thanks sudi join , da follow kan suma sponsor ? if da , u pass . tapy tlg ajak kengklawan laen join sekali yer .

lin~ said...

w'salam~

maaf kalau terlalu panjang.
pada masa yg sama ingin membuat perkongsian ilmu.

dengan izin-Nya, saya akn ajak kawan2 lain juga.

terima kasih (:

nliyate said...

slam , erm . yekew ? JCS je ? Shawlysa da bgy feedback ?

nliyate said...

slam , erm . yekew ? JCS je ? Shawlysa da bgy feedback ?