Tuesday 8 May 2012

Dentist To Be, iA

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~


"nazurah, jom sama-sama masuk usim."

"serious? kau nak masuk usim? jom jom!"

"kita minta medik lah kan?"

"boleh sajo."

"ramai ke budak sekolah ni nak masuk usim?"

"rasanya tak ramai sebab ramai minta uia."

"okay! great! tak suka lambakan KISAS!"


bayangan situasi ini masih segar di ingatan aku~
even
masa kejadian ialah ketika Sijil Paling Mudah berjalan (!)
( berjalan bukan berlari mahupun merangkan )

"weh lin, usim kena belajar bahasa arab lagi."

"whats!"

masa kranologi perbualan~
selepas SPM (!)

lalu ditukar segala perancangan~


even aku tukar tangga kedudukan universiti ni~
hati aku kuat mengatakan,
sedahsyat mana pun aku lari dari usim
itu yang akan aku dapat.
why (?)


selepas temuduga semalam~
naik kereta dengan mata air mata bertakung.
sebak >.<
teruja agaknya dengan keagungan Allah yang menunjukkan kekuasaan-Nya.
senyap dan sunyi sepi kereta.
eh, silap~
abah saja yang banyak bercakap~
aku tak boleh balas apa yang abah cakap,
sebab nanti air mata mengalir.
dush (!)

waktu abah berhenti beli keropok lekor~
cepat-cepat ambil laptop
dan online (!)
facebook.facebook.facebook.
kawan-kawan dah update dapat universiti mana.
aku nak check,
tapi~
line internet lambat atas kereta tu >.<
sampaikan terpaksa minta pertolongan kawan dorm :')


bertambah sebak aku dapat tahu tak dapat perubatan.
abah masuk kereta, aku masih senyap.
jahat*
tutup laptop layan jiwa jap!
bukan layan jiwa~
muhasabah diri sebenarnya.

aku baru teringat yang aku pernah cakap dekat semua yang aku nak jadi dentist
sebab,
aku taknak jadi doktor yang belajar dan kerja sangat tough!

aku baru teringat juga yang aku sangat memerlukan masa lapang even dah bekerjaya
sebab,
aku pernah kata aku taknak abaikan keluarga.

aku baru teringat yang aku tak boleh hidup dengan belajar secara terlalu santai seperti guru
kerana 
aku bimbang aku jadi kejutan dengan perubahan masa belajar aku.

aku baru teringat yang aku bukan penyabar melayan kerenah anak-anak kecil
kerana
aku memang seorang yang sangat tidak mempunyai kualiti bermasyarakat yang tinggi.

mula muhasabah diri balik~

dan baru aku sedar,
Allah dengar semua doa aku (!)
Allah dengar jiwa aku (!)
Allah kenal baik buruk aku (!)

"abah, kak lin dapat usim pergigian."

"oh, tak dapat perubatan lah. erm, bio sangkut agaknya."

"erm, entah. kawan kak lin yang dapat 11A pun ada yang dapat farmasi. atas rezeki masing-masing."

"tercapai lah cita-cita adik nak jadi dentist."

"pastu nak pergi mana ni? kolej MARA Kulim atau USIM?"

"dentist pun okay jugak. kerja tak berat. ikut adik lah. istikharah banyak-banyak."

"takpe lah. nanti tanya kak long."

"kalau tanya kak long mesti dia suruh ambik medik dekat mesir."

"itu lain cerita kalau dapat MARA."

sebut mengenai mesir~
terbayang impian aku yang menggunung.
nak jadi doktor yang berkebolehan
supaya dapat bantu orang yang sakit sepanjang masa.
tapi~
aku pujuk hati sendiri.

"Allah lagi kenal aku daripada aku kenal aku."

sampai rumah di Kuala Balah,
cakap dekat umi dapat pergigian.
umi terkejut,
dan umi tak setuju (!)
umi suruh masuk matrik lagi.
aku masuk bilik sahaja masa tu.
taknak ulas banyak-banyak.
need alone :'(

alhamdulillah~
pagi ini tiba-tiba umi bagi green light =.=

"kalau masuk kolej MARA Kulim, result elok baru boleh jadi doktor kan?"

"kalau tak elok dia akan letak dekat kerjaya yang sesuai dengan result lah."

"kalau dapat farmasi mesti kak lin taknak."

"takpelah, masuk USIM sajalah."

pada masa yang sama,
aku terpaksa berkorban sesuatu jika nak masuk USIM.
aku tak boleh sambut hari lahir ke-18 dengan family :'(
kalau masuk matrik, sempat sambut bufday :'(

never mind,
Allah tahu yang terbaik (!)


Allah dah tetapkan usim jadi lambakan kisas untuk batch aku.
tapi,
Allah tahu kenapa aku lari dari budak-budak kisas~
jadi dan makanya
sangat sedikit budak kisas yang ditawarkan pergigian.

Allah memang Kekasih yang terbaik (!)

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

No comments: