Friday 18 May 2012

Today, Everything is Okay ( ! )

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

alhamdulillah~
hari jumaat yang sangat bermakna.
bukan kerana dapat makan angin.
bukan kerana dapat keluar shopping.
bukan kerana dapat duit yang banyak.
dan bukan juga kerana menerima tetamu meminang.

okay, merepek untuk suka-suka*


bayangkan suasana pukul 5.00 pagi dan anda mendengar nada dering.
bukan nada dering orang call~
tapi nada dering memanggil untuk dating (!)
best kowt (!)
alhamdulillah masih diberi kekuatan berdating dengan Allah.
selesai solat sunat area jam 05.30,
mata dah mengantuk tahap kritikal (!)
punya lah mind set nak tidur lepas subuh kan~
tepat-tepat habis baca mathurat, azan subuh.
solat subuh awal semestinya (!)
lipat-lipat telekung~
tak jadi tidur sebab teringat tazkirah yang dibaca hari tu =.='
mana boleh ajar tidur lepas subuh, rezeki tak masuk.
nampak sangat pemalas :p

nak hindari daripada terima pangkat yang tak baik*

aku baru teringat yang semalam aku nak tengok sangat satu video.
tapi, line tenet slow waktu malam2 kan.
so, subuh-subuh ni memang laju lah line tenetnya.
geledah jugak facebook cari balik link video yang di-share oleh kawan.
nak tahu video apa (?)
video fatimah syarha =.='
banyak lah jugak aku sempat dengar dan download.

"we are what we listen, we are what we read, we are what we see."

"tazkirah ni kita kena dengar selalu supaya hp badan kita dipenuhi bateri selalu supaya boleh dipakai bukan tidak terpakai."

"kalau kita taknak suami kita buat itu ini, kita yang kene tak buat itu ini dulu."

"seorang doktor itu tidak skema, bahkan romantik."

"Allah ni Maha Penyayang. Dia taknak campak kita ke api neraka. Sebab itu Dia bagi kita peringatan kepada kita dulu melalui Al-Quran. Pada masa yang sama, Allah itu Maha Adil. Siapa yang menzalimi diri sendiri, nerakalah tempatnya."

banyak lagi pengajaran aku dapat.
iA, sedikit sebanyak memberi aku kekuatan.
yeah, aku yakin dengan Allah.

selesai download~
beli saarapan macam biasa dekat dengan Pantai Irama.
kelantan memang biasa beli nasi berlauk pagi-pagi*
aku yang suka dengan nasi lemak kerana terpengaruh dengan perak terpaksa adapt (!)
melawat nenek dan hantar makanan.

"sedapnya nasi ayam."

tiba-tiba terlintas di fikiran aku pagi-pagi hari lagi.

tiba-tiba.

"kita buat nasi ayam hari ni nak kak lin?"

wah,. my mum macam tahu apa yang i fikirkan (:
jumaat terakhir sebelum gerak ke usim :'(
my mum pandai masak (!)
iA, satu hari nanti i akan jadi macam umi i.

selesai sarapan,
naik bilik kemas barang-barang untuk ke usim.
seriously, no mood (!)
tapi, aku kena paksa diri sebab taknak susahkan family kalau barang tertinggal =.='
rumah i bukan dekat taman u cam kawan i tu*
kelantan ---> negeri sembilan
tak apa,
doa orang bermusafir mustajab (:
moga dipermudahkan urusan pembelajaran kelak.

i really love photography.
biarlah guna kamera hp saja~
asalkan gambar yang terhasil memuaskan hati kita (!)
thats why i ni mamarazi taw.
snap picture ikut dang jah (:
so, hati-hati dengan i.

so, 
ini hasil kerja i pagi ni~
kill many birds in one time.
dapat puaskan hati buat benda aku suka.
dapat kemaskan baju sekemas-kemasnya.
dapat MPC baju.
dapat tengok kekurangan baju nak match dengan baju.


so,
when we want to do something,
kita kene fikirkan cara untuk bergembira
supaya hasilnya juga baik :D
senyum*
sama jugalah macam belajar, okay (!)

memandangkan menyahut seru fatimah syarha~
you are what you read,
aku baca buku Secubit Halwa Penawar Jiwa 
yang aku beli dekat Book Fair hampir sebulan lepas~
buku ini just cerpen-cerpen pendek yang mengisahkan 100 Kisah Kehidupan~
this is reality not fantasy (!)

aku tak suka baca novel*

actually,
aku baca ni untuk menyahut seruan fatimah syarha lagi~
kalau kita nak berdakwah, 
kita kena ada banyak ilmu dan fakta (!)
iA, try my best.

baca buku memang mengantukkan.
aku tak dapat bayang nak baca buku pelajaran balik nanti*
even semua sibuk nak ulangkaji subject science,
aku semat dalam diri~
aku nak dalami ilmu agama dulu.
sebab aku nak jalani kehidupan sebagai student yang banyak pergantungan kepada Allah lepas ni.
belajar bersungguh-sungguh dan yakin hanya Allah memberikan kejayaan.


masuk dapur dan tolong-tolong umi~
tugas i simple2 sahaja
memandangkan tak pro lagi~
tapi satu masa nanti,
i nak fokus belajar memasak, menjahit dan bercucuk tanam.
sekian*

you are what you listen (!)
aku dengar IKIM fm plak petang tadi~
tiba-tiba tajuk perbincangan best plak.
"dunia perubatan dalam perspektif Islam."
even kita belajar medik ilmu-ilmu daripada barat~
jangan lupa asal usul ilmu itu adalah daripada ilmuwan Islam like IBNU SINA (!)
so,
jangan sempitkan fikiran lagi.

i got this*

waktu petang melawat ayah saudara yang sakit.
yeah, 
just dengar perbualan my parents sajalah
sebab i memang tak tahu nak tanya apa =.=

"cepat kak lin, nak cek gigi bakal doktor gigi dulu,"

sungguh, segan dengan sepupu*

alhamdulillah~
hari yang sangat bermakna.
moga Allah redha.


Ya Allah, bimbinglah aku mencari keredhaan-Mu :'(

hidup dengan Islam itu indah (;

syukran~ 

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

1 comment:

JePo said...

leklok tau kat usim yee.. :)