Thursday 3 May 2012

Ingin Menjadi Pendidik Bukan Pengajar

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful


aku tahu memang tak wajar untuk tukar cita-cita
semata-mata untuk menghadiri temuduga next week >.<
bukan mudah dalam membuat keputusan
kerana
perancangan Allah penuh dengan rahsia (!)


aku tahu nanti penemuduga akan tanya
"awak ni betul kah nak jadi cikgu?"
kalau minggu depan adalah tahun lepas~
dengan yakin aku jawab
"ya, saya sangat yakin! tanpa seorang cikgu tiadalah doktor!"


once wind blow it will never come back~
begitu juga dengan semangat (!)
manusia boleh berubah.
aku selalu tanya pada diri aku sekarang
"manusia sekarang boleh harap kah? ada kah manusia yang nak realisasikan impian aku?"
semut sendiri pun tak percayakan manusia kan (?)


menjadi seorang pendidik bukanlah satu benda yang remeh (!)
belajar memang tak tough jika dibandingkan dengan medik~
tapi,
bekerja memang tough sebab kene berhadapan
dengan manusia pelbagai kerenah.
tambah-tambah anak-anak kecil~
Ya Allah, penyabarkah aku dalam mengasihi mereka kelak?

aku rasa aku lah ustazah yang paling garang nanti (!)


aku tahu pekerjaan pendidik ini sangat mulia (!)
tetapi,
kemuliaan itu dapat dirasai dengan keikhlasan~
aku tahu juga minat itu boleh dipupuk,
tetapi,
adakah kesabaran dapat dipupuk dengan mudah (?)


dengan nama Allah aku bertawakkal :'(

karangan tak tulis lagi.
hujah2 nak jawab dengan penemuduga tak kukuh lagi.
semuanya perlu datang daripada keikhlasan.
aku yakin,
dengan keikhlasan membuat sesuatu hasilnya akan menjadi baik (!)
seperti mana seorang ibu menyediakan masakan untuk keluarga~
keikhlasan itu dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan.

andai aku ingin menjadi seorang ustazah~
aku ingin pastikan ada sasaran yang betul.
bukan sekadar mengajar mengikut silibus~
bukan hanya goyang kaki memandangkan bukan matapelajaran peperiksaan.
aku sedar~
apabila aku memilih bidang ini~
sebenarnya membuka ruang untuk aku mendalami ilmu agama yang lebih.

jadi yang mahal <3


syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

1 comment:

nancy anisa said...

salimi,kena buat esei ke?? tang mana plak dia bgtau?? ak x tahu punn??