Saturday 19 May 2012

They Wish to See Me to Be A Novelist

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

Aku dapat rasakan sesuatu sebenarnya.
anda dapat rasakan tak apa yang aku rasa sekarang (?)
Okay, bagus (!)
Anda memang yang aku sayang :p


"Kak lin, tengok ni. Muda-muda lagi dah hasilkan buku. Baru grad ni."

Sebenarnya my beloved papa cakap gitu dekat i 
waktu papa baca surat khabar sambil2 tunggu i selesai medical check-up
why (?) why (?) why (?)
seribu satu persoalan aku utarakan pada diri sendiri.
sebab memang style abah jawab tak straight to the point.

"habis kenapa abah?"

"boleh lah isi masa lapang sikit-sikit."

nasib lah dapat abah yang sebegini~
heeew.heeew.heeew.
btw, aku pernah tanya abah minggu minggu lepas.

"abah, sekarang memang style orang kawin muda. baru elak maksiat. kawan-kawan kak long pun dah ramai yang tunang. abah taknak bagi ke anak-anak perempuan abah kawin awal?"

you tahu apa ayah i jawab (?)

"eh kak lin. kak lin tahu tak saat mana yang paling indah dan tak boleh nak dilupakan?"

waktu tu fikiran i just pikir
mestilah bila dapat kawin kan (?)
tapi, buat-buat tak tahu lah sambil sengih-sengih.
my beloved papa cakap~

"saat yang paling abah ingat ialah saat apabila abah dapat gaji pertama dan abah belanja adik-beradik dan anak-anak saudara. saat tu abah boleh guna duit sesuka hati abah sebab tak ada tanggungjawab berat."

okay, abah berjaya pengaruhi aku >.<
nampak lah abah memang tak galakkan kawin awal.
sebab abah sayang nak pisahkan kami adik-beradik.
membesar susah payah bersama.
takkan dah habis belajar taknak bersuka dengan adik-beradik kan (?)


back to the topic back*

waktu abah cakap isi masa lapang tu.
i tertanya-tanya pada diri i,
"abah tahu ke aku selalu menulis?"
okay, fine (!)
aku sangat segan dengan abah seketika.
manakan tidak~
cerpen aku cerpen berkisahkan cinta.
my dad mesti tak percaya anak dia layan cintan cintun ni.

"doktor bukan skema tapi doktor romantik sebenarnya."

balik rumah~
aku baca petikan akhbar yang abah baca tadi.
i ask myself,
"kau nak jadi penulis novel ke lin?"
and i answer myself.
"novel membosankan."
and i get an idea for that time.
"why not you buat kisah-kisah pendek tentang cerita hidup you."

impian yang aku anggap terlalu remeh.
dan sangat mustahil untuk aku buat sebenarnya.
manakan tidak,
nak menuntut ilmu kedoktoran bukan ilmu bahasa (!)
so, aku memang lupakan niat tu buat masa ni.

tiba-tiba~
pagi ini saya dapat IM daripada zaujah sepupu saya.


make me really surprise (!)

adakah memang dilahirkan aku untuk berkarya (?)
.DR Farhan Hadi dan Ustazah Fatimah Syarha.
baru sekarang aku tertanya-tanya.
"kenapa tiba-tiba Allah dekatkan aku selongkar mengenai mereka?"

oh, rahsia Allah memang terlalu banyak.
I tak tahu apa lagi hadiah yang Allah nak bagi.
Sungguh, Maha Penyayang Allah ini.


one day, 
when i become a doctor or dentist~
and at the same time i am a novelist and dai'e
i will miss today,
as my starting point (!)

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

1 comment:

JePo said...

Gud luck!!Meh insyaAllah sy jadi first buyer novel Lin!! I'm cheering for you!!