Monday 5 March 2012

Penulis Tetap Manusia Biasa (.")

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

anda tahu tak 
yang seorang penulis
memerlukan pengalaman hidup untuk mengarang?
mari saya beritahu anda,
sejak saya berjinak-jinak dalam dunia penulisan cerpen,
baru saya tahu jiwa seorang penulis.

bukan mudah nak mendapat idea untuk menulis,
that's why seorang penulis memakan masa yang lama untuk menulis.
so, what?
kerana kalau setiap bulan penulis keluarkan buku~
kualiti cerita tidak akan ada.
kenapa?
kerana cerita yang senang dibaca oleh seorang pembaca,
adalah cerita yang dikarang dengan tulus oleh seorang penulis.

bagaimana penulis mendapat idea?
hasil pengalaman hidup dicampur dengan pengaruh persekitaran.
mungkin juga ditambah dengan impian yang menggunung
yang pada pandangannya,
hal itu tidak mustahil untuk terjadi.

kalau anda nak tahu~
semua orang boleh menulis cerpen sebenarnya!
kerana semua orang ada pengalaman manis dan impian.
cuma yang membezakan kualiti penulisan adalah,
cara penulisan dan gaya bahasa.
seorang penulis perlu menggunakan bahasa dan elemen
yang boleh menyebabkan pembaca terasa
dia berada dalam cerita itu sebagai watak utama!

believe or not?
share your opinion here.

saya mendapat komen dalam
"hidup ini bukan novel"
tapi sedarkah kita hidup ini adalah novel
yang satu masa nanti kita akan baca kisah kehidupan kita kembali~
di akhirat kelak.
baru kita tahu siapa hero dan siapa heroin dalam hidup ini.

( hak milik senyom design studio )

saya tak suka baca novel sebab novel terlalu tebal.
notakaki:
tapi saya suka baca cerpen yang tetap berpengajaran!

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

2 comments:

Hafizin Jamil said...

betul juga kot....

lin~ said...

kot?
okay, setiap orang ada pandangan masing2 (: