Sunday 11 March 2012

SPM: Persiapan Sebelum 22 Mac

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

buat pertama kalinya,
jejari runcing ini sibuk menaip perkataan
B.I.A.S.I.S.W.A
di laman sesawang dengan bantuan mr google~

apa yang anda fikir sekarang?
yeah, kerja bertangguh membawa padah.
agak banyak permohonan biasiswa yang terlepas.
banyak? biasiswa apa? mana ada?
eheh, ada sebenarnya~
biasiswa yang tak diuar-uarkan pada umum.
tak adalah banyak~ satu dua tiga jewp.
tapi, tak apalah~
Allah tahu yang terbaik.

di saat-saat yang mendebarkan ini~
dah kene buat preparation utk temuduga kan?
baru lah rajin sikit~
nak jenguk group Ex- KISAS 2010 ~ 2011 Batch 56 No.1 Malaysia!
geledah punya geledah~
ada juga yang setia memberi info tentang persediaan temuduga.


siapkan?
jujur saja~
memang tak buat lansung!
so,
hari ni kene start buat lah~
memandangkan surat tawaran biasanya sampai waktu tarikh dekat2 nak temuduga.
leceh kan?
macam surat temuduga di Uni Putra Malaysia yang sampai semalam.
dan tarikh temuduganya semalam dan hari ini sahaja.
hello, UPM tu selangor~
barang yang dia minta pun tak siapkan lagi!
nasib baiklah~
tajaan PTPTN.
senang sikit nak tolak tanpa berfikir panjang (.")


kawan-kawan yang lain~
dah lama sibuk dengan persediaan nak masuk universiti terkemuka.
tapi saya?
baru nak rasa aura tu~
eh, tak tak~
tak rasa pun nak pergi universiti luar negara,
apatah lagi universiti terkemuka.
kenapa? tak rasa layak?
bukan.bukan.
hati tertinggal di Malaysia (.")
rasa nak duduk di bersama keluarga di saat-saat akhir hidup ni.

habis kenapa google biasiswa?
sebab~
tak nak kecewakan umi abah lah.
ibu bapa mana tak nak anak belajar tinggi-tinggi kan?
lagipun~
hidup ini penuh rahsiakan?
kalau Allah tetapkan aku berada di oversea setahun akan datang~
pasti ada hikmahnya!

jadi saya nak share dengan anda semua
yang memang otak kosong tentang perancangan akan datang.

nak tahu perkembangan biasiswa terkini?
nak tahu cara buat resume?
nak tengok contoh resume?
nak tahu lebih lanjut tentang biasiswa yang secret-meret sikit?
nak apply ke tingkatan enam KISAS SBT?

inilah laman sesawang yang sempat saya terjah buat masa ini~
yeah, sikit kan?
dush,, kene tingkatkan kesungguhan!

bertarikhkan 11 mac 2012,
baru hati memaksa jejari runcing taip http://upu.mohe.gov.my.
untuk apa?
yeah, isi borang UPU sesi kedua~
ingat nak isi nanti keluar result,
tapi kawan2 galakkan isi awal2 (.")
nanti keluar result just buat pembetulan~

pening dalam membuat keputusan.
dan ini sahaja yang keputusan yang dibuat
dalam masa kurang satu jam~


okay reader,
saya nak minta pendapat senior2 sekalian~
adakah ini keputusan yang tebaik?

saya minat subject Physics~
tapi saya taknak ambil risiko menganggur kalau ambil bahagian kejuruteraan.
memandangkan bidang ini kebiasaannya diaulakan kaum adam.
saya minat math dan addmath~
jadi terlintas juga utk jadi seorang guru sahaja.
parents saya nak tengok saya jadi doktor~
jadi pilihan saya banyak kepada Sains Hayat kan?
nak cakap minat biology memang tak lah kan~
tapi, belum cuba belum tahu (.")

mungkin anda ada saranan yang terbaik buat saya?
anda ada idea universiti yang sesuai utk saya?
andalah yang saya cari (.")
please, give me some ideas.

notakaki:
Ya Allah, permudahkanlah urusan hidup kami.
kuatkanlah pergantungan kami kepada-Mu selalu.

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

2 comments:

Unknown said...

awak.tq share.sangat membantu :)

lin~ said...

almost welcome (.")