Friday 6 April 2012

7 Juzuk is Better than 11 A

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

tak pernah aku sangka~
semut di seberang sungai aku nampak,
tapi gajah di depan mata aku tak nampak (!)
(ini memang peribahasa tak bertamadun)

"naufal, nanti dekat akhirat naufal tariklah kak lin ke syurga juga yerk!"

ini saja ungkapan yg aku terlafaz petang tadi~
waktu melawat adik aku di SMU(A) al-Kauthar (!)
air mata memang dah bertakung pun dekat kelopak mata~
cuma kene control bagi tak jatuh saja.
sebab aku tahu~
kalau aku menangis terharu mesti umi lagi akan meraung terharu (:


"naufal, dah berapa juzuk hafal?"

"baru 7."

7 juzuk dah (!)
aku?
adik dah boleh berlari 1500m tp aku baru merangkak (!)

tak pernah rasa sekagum ini dengan adik aku yg tingkatan dua ni.
rasa malu sangat dengan dia (!)
even akademik dia tak excellent kalau dibandingkan dengan aku yg dpt 5A UPSR,
aku rasa dia lebih excellent dari aku sekarang (!)

jujur~
7 juzuk itu lebih mahal nilainya daripada straight A SPM.

manakan tidak?
bekalan untuk akhirat sudah ada.
sedangkan aku?
berjaya di dunia mungkin dengan izin-Nya.
di akhirat entah bagaimana~
mereka pula kejar akhirat~
pada masa yang sama ilmu dunia tak dilepaskan.

selama ni aku lansung tak nampak kelebihan yg ada pada seorang hafiz dan hafizah.
yeah,
mungkin salah aku sebab memang tak pernah berkawan baik dngn mereka.
aku pandang mereka sama saja tarafnya.
bagi aku akademik itu sangat penting sekarang.
no wonder waktu tingkatan 1 dulu~
abah nak hantar aku sekolah MTS aku tolak!

"taknak lah abah. kak lin tak boleh lah belajar banyak ilmu agama. nnt konfem result teruk!"

alahai naufal~
waktu form one bukan main lagi kutuk sekolah tu.
tak boleh belajar bagai~
meraung sana sini nak balik sebab ustaz rotan kalau tak hafal.
kirenye macam kejutan budaya lah (!)
ngeee~
tapi sekarang bukan main extreme yek kau!


"umi, naufal rasa masuk form 2 ni nak hafal lebih sikit lah umi. tak tahu kenapa rajin sangat."

"dah malas lah pulak nak fokus dengan akademik sangat."

siapa sangka kan (?)
banyak lah kau naufal (!)
aku tengok result waktu ujian penentuan kelas kau excellent dr tahun lepas!
konon rela nak turun kelas~
sekali menaik mendadak result lagi adalah.
kesian kau tak boleh turun kelas (:

inilah yg membuka mata aku sebenarnya~
kejar akhirat, dunia menyusuri dengan izin-Nya.

kawan-kawan aku yang baik~
selalu cakap
nak cari suami seorang hafiz.
tapi aku cakap~
cukuplah seseorang yang boleh jadi imam aku.
dan mulai hari ini~
aku nak jadi macam kawan2 aku yang baik!

[24:26]

waktu semua kawan2 aku apply DQ dulu~
aku memang say selamat tinggal lah.
sebab aku yakin memang aku takkan pass temuduga.
ilmu itu cahaya dan cahaya takkan masuk dalam orang yang membuat maksiat.
aku tahu di mana level iman aku saat tu :(

"DQ tu hanya label untuk hafal al-Quran tapi sebenarnya duduk mana2 boleh hafal al-Quran."

"kalau duduk DQ bacaan terjaga lebih lah berbanding di rumah."

adakah Allah sengaja mencampakkan aku~
dalam golongan yang kental untuk melalui cabaran lebih itu?

notakaki:
waktu tidur sekarang dah tak stabil (!)
aku rasa dah jadi orang Mesir sekarang.
Jam 3 am Malaysia sama cam jam 9 pm Mesir.

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

3 comments:

nliyate said...

salam , gupss . * telan air liur .

Subhanallah , betolla . saya 1 juzuk pown ta bole hafal . na hafal surah Al-Mulk pown da seksa yg amat . huk3 ! btol la , akademik ta pndy tapew , asal bekalan akhirat da tersedia . huk3 !! Jahilnya ~~

Miss N™ said...

kalau adik boleh,
salimi misti boleh juga.. :)

lin~ said...

@nliyate:
w'salam. hoho. kan (?) same jelah kite. baru sedar. alhamdulillah sdar, kalau tak sedar2... (:

@cik nur:
dengan izin-Nya (: nothing is impossible.