Monday, 30 April 2012

Sarung Kaki, Awesome-lah (!)

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

usai tugas menjaga adik kecil diambil alih oleh adik aku tingkatan dua, aku terus mendapatkan komputer riba keemasanku. bagaikan ada sesuatu yang bermain di minda. lalu www.blogger.com menjadi fokus utama. www.facebook.com bagaikan dianak tirikan sebentar (!) klik pada new post (.) bahagian title ditaip kaki[ku+mu] jua. disambung dengan kalimah yang mulia pembuka entry. tiba-tiba terhenti seketika. azan asar bagaikan mendayu-dayu ditelinga.hati berbolak-balik mahu ke kamar mandi untuk berwuduk, ataupun menghabiskan entry terlebih dahulu. Azan telah selesai, hati kecilku berbisik, "solat dululah, baru tenang!" sekali lagi dibiarkan komputer ribaku di atas katil, terbuka sahaja. selesai memberi salam, lalu doa dibacakan. ringkas tapi bermakna kerana pemilik hati ini memahaminya. Ya Muqallibal qulub thabbit qulubana diulang tiga kali. sepanjang mahupun sependek mana pun bacaan doa pasti tidak tertinggal doa ini (!) Ya Allah, janganlah Engkau bolak-balikkan hati ini setelah Engkau memberiku hidayah-Mu. telekung dilipat sambil fikiran berlegar-legar. boleh pakai kah tajuk entry ini (?) Kakiku Kakimu Jua (?) Aish, no way (!) dibaca oleh individu tertentu merapu ditafsirkan >,< Delete-delete (!)

okay,
panjang lebar muqaddimah (!)
isi utama sebenarnya ialah~
S.T.O.K.I.N 
aku nak cerita mengenai pemakaian sarung kaki untuk kaum hawa.

" lin, aurat kita dengan abang ipar macam mana yek? "

" sama seperti aurat kita dengan kaum ajnabi lain, keseluruhan badan kecuali muka dan tapak tangan. "

" oh, baru saya tahu. tapi saya tak boleh lagi lah tutup bahagian kaki. "

"eh, kalau duduk sebumbung dengan abang ipar tak payah lah pakai stokin dekat rumah. ada ruksahnya. "

" oh, tapi ini bukan dengan abang ipar sahaja. kalau keluar rumah pun saya tak biasa pakai. "

" tidak mengapa. jaga aurat hati terlebih dahulu pasti yang aurat fizikal menyusulinya. "

 tahukah anda asal usul orang yang istiqamah memakai sarung kaki (?)
mereka satu masa dahulu juga tidak memakai sarung kaki terus.
mereka pun macam aku, anda dan kita semua (.)

waktu form one~
diwajibkan pakai stokin even pergi mana-mana dalam kawasan sekolah.
sekolah agama lah katakan >.<
tapi,
ngek tak ngok nya~
sebelum pergi mana-mana mesti tanya.
"kena pakai stokin kah?"

tengok,
nampak sangat pakai sebab peraturan (!)
no wonder,
budak-budak otai tak pakai stokin~
sebab bagi mereka otai bermaksud suka langgar peraturan sekolah kan (?)

habis,
sejak bila kau pakai sarung kaki lin (?)

" anak ke? "

" ya anak. sekolah sama dengan tempat enta belajar dulu lah KISAS. "

oh no. oh no. oh no (!)
lalu disorokkan sepasang kaki tidak bersarung kaki di sebalik kain baju kurung.

kau berubah sebab malu (?)

aku malu dengan orang yang tinggi ilmu agama >.<

habis kau tak malu dengan Allah, Yang Maha Kaya dengan Ilmu (?)

perbualan hati ke hati aku waktu tingkatan empat (!)
sejak itulah~
aku mula pakai sarung kaki.
itupun tengok tempat nak pergi mana.
kalau nak pergi mall baru aku pakai.
kalau pergi pasar malam (?)
>.<

sedikit demi sedikit~
lama-lama dapatlah kekuatan kan (?)
thats why orang kata jangan berubah mendadak
bimbang kejutan melampau (.)

alhamdulillah~
sekarang kalau tak ada sarung kaki, taknak keluar kereta (!)

apa pandangan anda tentang orang pakai sarung kaki (?)
aku suka tengok kaum hawa berstokin (!)
sebab~
sedap mata memandang tengok pemakaian muslimahnya (!)

ada tak orang pakai baju mencolok mata yang pakai sarung kaki (?)
ada~
yang pakai sneekers :D
panjang tak stokin dia (?)
stokin baby sajo .

(.")

jujur amatlah ~
even aku nampak seorang muslimah ni ganas berjalan dengan gaya tomboy
tapi pemakaian dia perfect,
aku boleh rasakan hati dia lembut (!)

tak semua perempuan tutup aurat baik >,<
siapa suruh kau set kepala macam tu (!)
tak kot (!)
tak percaya kau berkepit lah dengan awek2 yang jalan tunduk2 tu (.)
silap haribulan~
kau yang terover daripada dia (!)

believe me (!)


notakaki:
sarung kaki boleh menjaga ketonaan warna kulit kaki anda (:

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

4 comments:

Haruno Hana 하나 said...

betul tu :) kaki pon aurat.. kena sama2 jaga ^_^

nancy anisa said...

alhamdulillah,sampai hari nih ak pakai stokin..ya allah,moga2 aku istiqamah,bgitu juga shbt ak srg nih.aminn

shahirah ar said...

Alhamdulillah. Harap sama2 dapat istiqamah :)

KucingMelukis said...

insyaAllah, sama2 kita istiqamah ye..