Wednesday 4 April 2012

Tudung Labuh (?)

In the name of Allah
the most Gracious
and the most Merciful~

"Umi, Kak Lin nak pakai tudung labuh nanti masuk universiti."

"Senang sikit nak pergi kuliah nanti."

"Kalau pakai tudung labuh nampak sopan sikit, umi."

"Susah lah pakai tudung yang kene pin-pin tu. Kalau setiap hari kene betulkan tudung mood pun jadi teruk."

"Taknak lah pakai tudung indon labuh, nampak cam orang berumur pulak nanti."

Even aku berasal dari sekolah agama~
jujur sahaja aku memang tak kenakan tudung labuh (!)
yeah, even muslimin-muslimin sekolah aku~
sering sahaja kata mereka idamkan wanita bertudung labuh.
ada aku kisah (?)

bagi aku cukuplah tutup dada~
dan tak jarang (!)

habis kenapa tiba-tiba nak pakai tudung labuh dekat universiti (?)

pada awalnya niat memang nak senang sarungkan pagi2~
taknak spoilkan mood belajar gara2 tudung (:
tapi~
setelah survey2 dengan kawan2 yang pakai tudung labuh,
macam2 pulak alasan kukuh yang mereka bagi.
mereka ni awesome lah (!)

"aku ni kalau belajar memang ganas! tangan tak duduk diam! silap2 kalau pakai tudung cukup2 tutup dada terselak pulak!"

"aku ni tak pandai lah nak berfesyen. memang lah tudung labuh itu simple tapi nampak manis kan?"

dengan izin-Nya
mahu berkongsi petikan emel yang aku dapat daripada sahabat
yang mengenakan tudung labuh di PLKN (!)
sungguh~
saya sangat tabik hormat dengan dia (!)

"Seterusnya, penampilan waktu petang atau malam (wktu riadah dan roll
call). Kenapa tak nampak pun orang pakai tudung labuh?  Takkan lah
saya sesorang pakai tudung labuh? So, saya pun pakai tudung bidang
je...labuhlah gak kan walaupun bukan tudung bulat cam kat kisas tuh.
Alhamdulillah...waktu roll call ternampak sorang ni, nama dia Amalina (bukan nama sebenar). budak Penang, Sekolah Al-Irsyad, muka dya sebijik cam kak
Jannah! hehe. Dya pakai tudung labuh warna hitam. Saya sangat kagum
dan dengan kekaguman tersebut, esoknya, saya bertekad untuk pakai
tudung labuh gak cam dya. Berterusan sampai akhir kem (kecuali certain
masa, saya pakai tudung bidang sebab tudung saya basah, yela, kat sini
selalu hujan). ada satu masa tu, sorang chinese ni tanya saya, kenapa
'you' pakai tudung besar ni? x panas ke? pastu saya pun jawab yang
saya dah biasa pakai dan tak panas pun sbnrnya. lagi sejuk sbb angin
masuk. chinese tu ketawa dan cakap  dia suka tengok orang pakai tudung
labuh ni sebab cantik, macam pengantin.(kan pengantin selau pakai
'veil' yg labuh tu kt kepala) saya pun gelak je la. memang mcm lawak,
tapi kita boleh tengok kt sini, non-islam pon sejuk mata tengok kita
tutup aurat."


wink.wink.wink.
dah sampai seru agaknya untuk berpenampilan muslimah
tapi jujur sahaja~
aku nak pakai tudung labuh untuk rohani dulu.
apa guna luaran cantik tetapi dalaman kotor (?)
berkemungkinan akan mencemarkan nama Islam pula.

notakaki:
orang kata kalau nak mulakan pakai tudung ada stepnya (:
anda boleh google yeah (!)

syukran~

.:: I am a simple human strive for success and also strive for ISLAM ::.

2 comments:

Anonymous said...

SY pun school agama, kalo kat school tudung labuh (ikut peraturan school, lagipun abah & mak SY, ustaz & ustazah), kalo kat luat xpulak. Sebab, saya tau saya masih belum cukup bersedia untuk btudung labuh sepenuhnya. of course la, kat luar mesti pakai tudung tutup dada, and cover the back. Medium length. Xlabuh, xpendek. InsyaAllah, suatu hari nanti saya akan bertudung labuh. Nice entry, btw! ^_______^

nancy anisa said...

tahniah,sbb ada niat mcm tuh..x ramai yg nk teruskn pakai tdg bulat...congrats salimi..bertuah mak ayah kau ada anak mcm kau..